Heast puhkusest on kasu nii ajule kui ka tööandjale

Korralikult puhates ei saa targaks, aga aju sooritusvõimele on sellel suur mõju, ütleb Soome aju-uurija Minna Huotilainen.

maze_1280x720

Tänapäevane tööelu on väga killustunud: me teeme mitut asja korraga ja katkestused on pigem reegel kui erand. Ajule on selline viis tööd teha koormav, mis paistab välja probleemides keskendumisvõimes, probleemide lahendamise oskuses ja uute asjade õppimises.

Korraliku puhkamisega saab aju koormust vähendada ja teovõime taastada. Argielu kiirustamise keskel jääb taastav puhkamine tihti teisele kohale. Tööasjad võivad ka vabal ajal või isegi puhkusel olles peas keerelda, kui töötaja on liiga tundlik või stressis.

Soome aju-uurija Minna Huotilaineni sõnul ei maksa puhkamise tähtsust alahinnata, sest hästi veedetud vaba aeg ja puhkus on kasulikud nii töötajale kui ka tööandjale.

„Hästi taastav puhkus mõjutab positiivselt ajutegevust. Seda on selgelt näha tähelepanelikkus- ja mälutestides. Korralikult puhates ei saa siiski targemaks, aga saab paremini oma oskused esile tuua. See paistab välja lihtsates testiülesannetes selge erinevusena tulemustes.“


MINNA HUOTILAINEN

Puhkus on hea hetk proovida ja õppida selgeks kõige paremini toimivaid puhkamise ja taastumise viise, mida võib argipäeva tagasi tuua.

 

Argielu kiirustamise keskel on enda alla võimete tegutsemist ja taseme langust ise keeruline märgata.

„Suvepuhkus võib olla karm äratus, kui märgatakse, et on veedetud kogu aasta seisundis, kus oma oskused ei pääse korralikult esile ega suudeta endast parimat anda. Siis on tähtis kasutada suvepuhkust taastumiseks, aga ka mõista, et sellest ei piisa. Puhkamine peab olema korras ka igapäevaelus,“ jätkab Huotilainen.

Suvepuhkus on võimalus oma igapäevaelu parandamiseks

Kui näiteks tuntakse juba ette suurt vajadust puhata, veedetakse puhkuse esimesed päevad vaid magades või kui puhkuse alustamine ei tundu kuidagi õnnestuvat pidevate tööalaste telefonikõnede ja e-kirjade tõttu või seetõttu, et tööasjad keerlevad endiselt peas, ei ole argipäeva naasmisega kõik korras. Siis nõuab argipäev muudatusi.

Suvepuhkus on hea hetk katsetada ja õppida selgeks kõige paremini toimivaid puhkuse ja taastumise viise, mida saad tuua tagasi argipäeva. Huotilaineni sõnul tasub näiteks mõelda viisidele varasemast paremini magamiseks, tervislikumalt söömiseks või kas või uue harrastuse leidmiseks.


MINNA HUOTILAINEN

See, et töötaja end mõnusalt välja puhkaks, on ka tööandja huvides.

Puhkusel olles on hea hetk ka mõelda oma tööviiside ja selle kaudu heaolu üle. Võib näiteks märgata, et ollakse väikeste asjade pärast asjatult stressis või kujutatakse ette, et efektiivsus tähendab hoopis midagi muud kui see, mis ta sinu tööülesannete täitmises tegelikult on olnud.

„Kraavikaevajale on efektiivsus kergesti näha kraavi süvenemisena, aga paljudes ülesannetes ei paista efektiivsus nii selgelt välja või võib olla isegi hoopis midagi muud kui see, mida oletatakse. Kiirustamise ja tormamise asemel võib efektiivsus välja paista näiteks rahulikkusena, võimena peatuda ja keskenduda ning mõista probleemi tuuma ühekordse kohtumisega kliendiga.“

Parandades igapäevast taastumist ja teisalt vähendades töö asjatut koormavust saab parandada argielu tervikuna.

Huotilaineni sõnul on töötajate taastumise seisukohalt võtmepositsioonil tööandjad. Tööandjatel oleks tähtis mõista, et töötajate tõelise puhkamise kindlustamine on ka tööandja huvides.

„Hästi puhanud töötajad suudavad tuua töökohale oma parimad oskused. Siis võivad nad saada parimaid ideid ja töötada tõeliselt efektiivselt selle asemel, et lihtsalt näivad efektiivsetena. Tähtis ongi, et töökohal muretsetaks, et töötajad saaksid puhkusel olles tööasjad unustada ja et taastumine oleks võimalik ka argielus.“

Soovitused puhkusel olles tööasjadest lahtilaskmiseks ja efektiivseks taastumiseks

Enne puhkust:

Valmistu puhkuseks ette: kui on võimalik, ära alusta projekte, mida sa ei saa enne puhkuse algust kindlasti valmis, vaid lükka need heaga edasi puhkusejärgsele ajale.

Kirjuta tegemata tööd ja projektid üles: kirjuta, millises faasis ollakse ja mida peab järgmiseks tegema. Asju üles kirjutades võib inimene otsekui välismälu kasutada ja vabastada peas mahtu muudele asjadele. Nii on ka hea puhkuse järel jätkata sealt, kuhu pooleli jäädi.

Kindlusta oma puhkus töökohal: hoolitse töö juures, et teised teaksid, et oled puhkusel ja et nad vahendaksid seda sõnumit vajaduse korral ka edasi. Lepi kokku, kes teeb sinu eest ära kiired asjad ning millistes asjades ja kuidas võib sinuga ühendust võtta, kui see on päris vältimatu. See on eriti tähtis võtmeisikute puhul.

Puhkuse ajal:

Rebi ennast lahti kohe puhkuse alguses: ära jää oma töömõtete juurde, vaid ajasta puhkusereis välismaale või kas või vanaema juurde kohe puhkuse algusse. Kui see ei ole võimalik, rebi end füüsiliselt argipäevast lahti, valides näiteks jalgratta tööle viiva bussi asemel või käies kas või argipäevaga võrreldes erinevas toidupoes.

Uni korda: suvepuhkus on hea aeg proovida, milline on sulle parim une pikkus ja kuidas saaks näiteks parandada uinumist ja une kvaliteeti. Ei ole nii suurt tähtsust, millal ärgata või magama minna, kui minna magama ja ärgata iga päev võimalikult samal ajal.

Proovi midagi uut: suvepuhkus on suurepärane aeg proovida uusi harrastusi. Uut õppides ja proovides saab mõtted tööst eemale ja taastutakse paremini. Eriti aitab aju taastumisele kaasa muusika mängimine ja tantsimine.

Aita teisi sulle tähtsates asjades: oma suvepuhkust ei taha tingimata kasutada sugulaste maja värvimiseks, aga füüsiline ja konkreetne heategemine tasub end ära, eriti kohe puhkuse alguses. Teiste aitamine on inimese jaoks loomulik tegevus. Seega tekitab teiste aitamine meile tähtsates asjades, olgu see siis heategevus või majaühistu talgud, õnnelikkust sulle enesele.

Autor: TIINA HAAPANEN


Similar articles